TExt

Assalamualaikum W.B.T

Untuk semua pembaca, Alhamdulillah saya masih dapat terus menulis dan kali ini saya kongsi kedai kecil saya di blog.

Jemput follow, cuci mata, shopping dan kalau ada yang berminat untuk sertai saya, jangan malu malu untuk hubungi saya.


10 Tips Ajar Anak Hafal Sifir Dengan Mudah

Saya nak kongsi tentang cara saya ajar anak saya hafal sifir dan bahan bahan yang saya gunakan bersama anak. Anak saya yang kedua memang lemah matematik berbanding abang dia. Jadi untuk masuk ke tahun 2, saya gunakan sepenuhnya cuti sekolah kali ini untuk pastikan anak boleh menghafal sifir. Sifir adalah salah satu operasi yang bakal menjadi salah satu topik dalam subjek matematik tahun 2. Jadi cuti panjang kali ini, perlu dimanfaatkan sebaiknya.


1- saya SETKAN TARGET dengan anak untuk apa yang perlu dicapai di akhir cuti sekolah kali ini. Kalau berjaya hafal sifir 1-12, dia akan dapat toy yang dah lama minta. Dia dah lama minta nak toy cuma saya yang masih belum tunaikan. Saya jadikan toy tersebut sebagai ganjaran untuk dia bila dia berjaya hafal sifir.

2- saya gunakan EBOOK SIFIRLICIOUS dari Cikgu Mohd Fadli. Saya dok peram lama tunggu cuti sekolah baru nak guna. Saya print topik untuk Hafal sifir cara kuno.


3- saya bagi anak saya tengok video cara cikgu Fadhli mengajar tentang sifir. Konsep yang paling penting anak kena faham tentang sifir adalah tambah yang berulang. Masa ni la dia paling suka sebab dapat guna ipad untuk belajar. 


Nota dari video Cikgu Fadhli 

4- saya minta anak hafal sifir satu hari satu kumpulan sifir. Saya akan pastikan anak akan cekap untuk satu satu nombor dan MEMBUAT LATIH TUBI. Saya masih gunakan latih tubi daripada ebook Sifirlicious.

5- Sifir yang paling mudah untuk anak hafal adalah sifir 1,2,5,10,11. 😀 sifir yang boleh dihafal guna konsep jari yang saya sendiri baru tau adalah sifir 9. Sungguh guna tangan boleh hafal sifir 9 macam kacang. Ada juga buku untuk bantu ibu bapa ajar anak hafal sifir guna tangan.


6- saya juga PRINTKAN JADUAL SIFIR yang saya ambil dari Pinterest atau google. Search ja Multiplication table kat google search engine nanti keluar la. Lepas tu laminate dan potong kecil kecil. Saya suruh anak saya bawa masa travel dalam kereta. Hafal sama sama dengan anak. 

                      

7- Selain guna ebook Cikgu Fadli, saya minta anak saya buat latih tubi guna buku SIFIR VENGERS. Setiap hari satu muka surat. Standard buku ni lebih kurang sama dengan homework KUMON yang abang dia dok buat hari hari. Buku ni mula dari level yang mudah hingga la kepada yang agak susah. ada lebih kurang 1500 latih tubi untuk bantu anak cekap sifir. 





8- tak dinafikan, dia masih kurang cekap untuk congak bila saya bagi soalan secara spontan. Satu cara yang mungkin boleh digunakan adalah CARI SIFIR YANG TERDEKAT YANG DIA BOLEH INGAT kemudian tambah secara berulang.

Contoh soalan : 8 x 8

Sifir terdekat yang dia boleh ingat.
Contoh;
8 x 5 = 40
8 x 6 = 40 + 8 = 48
8 x 7 = 48 + 8 = 56
8 x 8 = 56 + 8 = 64

9- saya tak nak anak hafal sifir dengan stress dan tertekan. Saya nak dia faham konsep sifir iaitu penambahan nombor yang sama secara berulang. Ada pelbagai cara yang boleh digunakan yang cikgu Fadhli ajar dalam ebook dan video sifirlicious tapi saya tetap pilih hafal cara kuno. Biar susah susah dahulu senang senang kemudian.

10- setelah hampir sebulan, akhirnya berjaya juga hafal sifir penuh 1-12. Walaupun tak lancar tapi yang penting dia faham tentang sifir dan boleh jawab latih tubi walaupun ada kala terdengar keluhan "bagi masa saya fikir sekejap". Dan Akhirnya toy yang diminta sampai juga ke tangan. Ibu puas hati dan anak gembira. 



Jom hafal sifir anak anak.
Selamat belajar semua!!


NOTA: Kalau ada yang berminat nak dapatkan bahan bahan yang saya gunakan, jangan malu malu hubungi saya yer. 




Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Penyakit Batuk Kering Atau TB

Beberapa hari lepas, seorang banduan yang masih dalam hukuman datang ke klinik untuk mendapatkan rawatan. Banduan tersebut mengadu
✔️batuk sudah hampir sebulan
✔️ demam berulang ulang
✔️turun berat badan
✔️ kurang selera makan.

Bila banduan mengadu simptom simptom yang saya sebutkan di atas, diagnosis yang paling atas dalam fikiran saya adalah batuk kering atau Tuberculosis @ TB. Penyiasatan yang seterusnya perlu dijalankan adalah

1- pemeriksaan radiologi
2- pemeriksaan sampel kahak
3- pemeriksaan darah.

Pemeriksaan radiologi dan sampel kahak memang membuktikan banduan tersebut menghidap jangkitan kuman tuberculosis.

Penyakit TB merupakan penyakit berjangkit yang merbahaya dan boleh membawa maut jika tidak mendapatkan rawatan yang sempurna. Penyakit ini disebabkan oleh kuman Tubercle Bacilli yang kebanyakan menyerang paru paru ( TB Pulmonari) namun ia juga boleh menyerang organ organ lain seperti otak, tulang, usus, kelenjar, kulit dan buah pinggang ( TB extra pulmonari)

Antara simptom simptom penyakit TB paru paru adalah
✔️ batuk melebihi 2 minggu
✔️ kurang selera makan
✔️ susut berat badan
✔️ demam
✔️ berpeluh di waktu malam
✔️ batuk berdarah

Kuman TB disebarkan melalui udara. Pesakit TB akan mengeluarkan kuman TB ke udara apabila batuk atau bersin. Setiap individu yang menyedut udara tercemar ini terdedah kepada jangkitan kuman TB terutama mereka yang terdedah kepada pesakit lebih dari 8jam sehari dalam tempat yang sama contoh ahli keluarga atau tempat kerja.

TB pulmonari didiagnos apabila pesakit mempunyai cukup 2 dari 3 kriteria.
Kriteria tersebut adalah
1- simptom penyakit TB
2- keputusan radiologi yang positif
3- sampel kahak yang positif

Ini contoh x ray pesakit TB paru paru. Bahagian putih atas sebelah kiri menunjukkan bahagian paru paru yang dijangkiti kuman TB 
  

Golongan yang berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan penyakit TB adalah
✔️ pesakit diabetes
✔️ warga emas
✔️ kanak kanak
✔️ pesakit HIV
✔️ golongan yang merokok
✔️ golongan yang tinggal di pusat jagaan atau penjara
✔️ Mereka yang pernah terdedah dengan pesakit TB


Related image

Jika pesakit mendapat jangkitan kuman TB, terutama TB pulmonari / TB paru paru, tempoh masa rawatan adalah sekurang kurangnya enam bulan. Rawatan TB adalah secara Direct Observation Therapy di mana pesakit perlu ke klinik dan makan ubat di bawah pengawasan staff perubatan. Ini bagi mengurangkan masalah resistance ubat TB dan juga memantau kesan sampingan ubat TB yang selalu berlaku dan boleh membawa maut. Pesakit TB yang engkar rawatan boleh dicaj oleh pihak berkuasa atas alasan menyebarkan penyakit yang merbahaya kepada orang awam.

Selain daripada itu, orang orang yang tinggal bersama pesakit atau yang terdedah kepada pesakit lebih dari 8 jam sehari juga akan diarahkan untuk datang ke klinik untuk pemeriksaan saringan kontak pesakit TB.

Kementerian Kesihatan Malaysia memang sedaya upaya mengekang penyakit TB dari tersebar kepada masyarakat. Bukan setakat untuk merawat penyakit tersebut tapi juga untuk mengekang masalah resistance TB di mana kuman TB tidak dapat lagi dirawat dengan ubat antiTB sedia ada.


Image result for tuberkulosis malaysia
Jaga etika semasa batuk supaya kita dapat mengurangkan jangkitan kuman TB 
Semoga perkongsian ringkas ini membantu semua yang membaca. 


Ujian Saringan Kanser Servik Yang Mudah & Tidak Sakit

Baru baru ini doktor pakar di klinik saya memanggil semua pegawai perubatan di klinik untuk membuat pengumuman penting. Pengumuman tentang kaedah baru yang diperkenalkan oleh KKM untuk membuat saringan kanser serviks.

Kanser serviks atau kanser pangkal rahim banyak berlaku di kalangan wanita di Malaysia sebab itu saringan kanser ini diperkenalkan. Saringan ini adalah untuk mengenalpasti wanita yang berisiko untuk mendapat perubahan awal sel kanser pada bahagian pangkal rahim dan diberi rawatan awal dan prognosis sangat baik.


Sebelum ini, kaedah yang digunakan untuk membuat saringan kanser ini adalah dengan menggunakan pap smear. Untuk membuat pap smear, bahagian vagina pesakit akan dibuka menggunakan speculum atau orang lebih suka panggil ‘mulut itik’. Saya tak suka pap smear sebab kena segan nak mengadap jururawat di klinik dan juga sebab penggunaan alat speculum tersebut.


Bila doktor pakar membuat pengumuman tentang kaedah baru ini dan mengeluarkan arahan agar semua MO WAJIB merasa, memang saya ada rasa keberatan untuk melakukan satu perkara tanpa kerelaan hati. Saya mengambil masa yang agak lama sebelum menyerah diri untuk pergi berjumpa jururawat yang bertugas untuk membuat pemeriksaan tersebut. Sebelum suruh pesakit rasa kaedah tu, doktor kena rasa dulu. Baru betul dan boleh buat promosi besar besaran. Itu la agaknya agenda doktor pakar saya. Hahaha.

Jom saya cerita perkara perkara yang anda kena tahu tentang kaedah baru ini.
1- Kaedah baru saringan kanser serviks adalah HPV DNA VAGINA SWAB (self sampling)

2- Untuk siapa: wanita yang berumur 30 tahun hingga 49 tahun
Yang sudah pernah melakukan hubungan seksual
Tarikh terakhir membuat pap smear 2 tahun yang sebelum itu.

3- HPV atau Human Papilloma Virus adalah virus yang dikaitkan dengan kanser serviks. Ada lebih 100 jenis Human Papilloma Virus dan HPV jenis 16 dan 18 menyumbang 70% hingga 80% penyebab kanser serviks.

4- Ujian HPV DNA vagina swab ini tidak sesuai kepada wanita muda di bawah umur 21 tahun kerana ada imunisasi yang diberikan oleh KKM dan kajian menunjukkan jangkitan HPV di usia muda akan pulih sepenuhnya tanpa sebarang rawatan melalui mekanisma sistem imuniti badan sedia ada.

5- Masa yang sesuai untuk membuat ujian ini adalah 5 hingga 10 hari selepas haid. JANGAN BUAT MASA HAID yer.
Tolong elakkan perkara perkara ini sebelum datang ke klinik untuk membuat ujian ini.
❌ basuh vagina dengan larutan cecair (douching)
❌ gunakan tampon
❌ melakukan hubungan seks
❌ memasukan sebarang benda ke dalam vagina contoh seperti ubat

6- Bila bertemu dengan jururawat, salah satu perkara yang akan dibuat adalah untuk mengisi borang berkenaan dengan pesakit. Ini contoh borang yang digunakan.

                

7- Ini saya tunjukkan contoh vagina swab yang akan diberikan oleh jururawat kepada pesakit. Sama macam cotton bud yang kiga guna untuk bersihkan telinga cuma lebih panjang. Vagina swab ini sudah siap dilabel dengan nama dan no kad pengenalan bagi tujuan identifikasi. Ujian ini perlu dilakukan di klinik yer. Bukan boleh bawa balik ke rumah.




8- Seterusnya adalah gambar bagaimana wanita harus mengambil sampel sel pada dinding vagina menggunakan swab yang diberikan oleh jururawat.

9- Keputusan ujian saringan ini adalah sangat cepat berbanding dengan menggunakan kaedah pap smear iaitu lebih kurang 2 minggu. Allahuakbar, rasa gerun juga menunggu keputusan ujian ini sebenarnya.

10- keputusan ujian ini akan menentukan tatacara pengendalian rawatan seterusnya.

i- Ini keputusan ujian saya. Alhamdulillah NORMAL. Ujian seterusnya perlu diulang 5 tahun berikutnya.


ii- jika keputusan invalid atau unsatisfactory, berkemungkinan cara pengambilan sampel adalah salah dan perlu diulang semula dan ujian akan dikendalikan oleh jururawat.


iii- jika HPV Non 16/18 yang positive, wanita tersebut perlu melakukan pap smear untuk mendapatkan sel di bahagian serviks untuk pemeriksaan lanjut.


iv- jika HPV 16/18 yang positive, wanita tersebut akan dirujuk ke hospital untuk pap smear dan Kolposcopi.

11- Jururawat akan memberikan kad temujanji kepada pesakit untuk ujian seterusnya.


Saya harap semua wanita di luar sana mengambil kesempatan ini untuk membuat ujian saringan HPV DNA di klinik kesihatan berhampiran dengan tempat tinggal anda atau di Klinik Nur Sejahtera di bawah seliaan LPPKN. Ia adalah untuk kebaikan dan kesihatan diri sendiri. 

Sungguh ujian ini mudah dan tidak menyakitkan langsung. Percayalah kerana saya sendiri telah membuatnya!


Rujukan



 

Slideshow

Hubungi Saya

Powered byEMF Online HTML Form

Promosi Terbaru

Like My Page

TEAM CLEVER KIDS


JOM JANA INCOME DARI RUMAH
Modal sekali - RM50
Stock - HQ
Pos Barang - HQ
Copywriting - HQ
Untung - AWAK

Whats App Segera
https://wa.me/60194480310?text=Saya%20Berminat%20Untuk%20Jadi%20Dropship
Jana Duit Poket RM500/sebulan
Copyright © Dr Shima Mat Saad | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in