TExt

Assalamualaikum W.B.T

Semoga mendapat ilmu yang bermanfaat dari tulisan di blog ini. Teruskan menimba ilmu.

Hubungi saya jika terdapat sebarang persoalan. Insya Allah saya akan cuba menjawab.

Soalan 23: Mengandung Lepas Kontraseptif Kekal

SOALAN:

Assalam dr. saya nak tanya sikit. Pasal kawan saya. Umur dia ni dah masuk 40 dah. Ibu tunggal tapi baru je kahwin balik ahad lepas. Dia lepas bersalin anak dia yang no 4 tu dia ikat. sekarang ni lepas kahwin baru dia plan naj mengandung lagi. Yang jadi masalah dia dah ikat tu la. Boleh bukak ke dr?

JAWAPAN:

waalaikumsalam. Terima kasih kerana bertanya. saya mahu agar semua yang membaca tulisan ini faham tentang kaedah merancang keluarga yang sedia ada di fasiliti kesihatan terlebih dahulu.

Kaedah merancang kehamilan boleh digunakan oleh pasangan sama ada lelaki atau wanita tapi kebanyakan kaedah adalah melibatkan wanita.

kontraseptif sementara:
1- pil kontraseptif - pil pil ini mengandungi hormon estrogen dan progesteron, perlu diambil setiap hari selama 21 hari tanpa henti
2- suntikan progestin dan progesteron - suntikan setiap 3 bulan
3- implan - alat kecil yang mengandungi hormon yang di tanam di bawah kulit legan bahagian atas.
4- alat dalam rahim - alat berbentuk T yang dimasukkan ke dalam rahim.

Kontraseptif kekal
pembedahan "tubal ligation" - ikat pada tiub fallopio



selalunya dipilih bila pasangan bersetuju untuk tidak mahu hamil dan mempunyai anak lagi. pembedahan ini bersifat kekal dan sangat berkesan mencegah kehamilan.

untuk menjawab soalan di atas, bila pesakit telah melakukan pembedahan tersebut, memang tidak boleh dibuka kembali.

jika pesakit ingin juga mengandung, mungkin dia memerlukan bantuan dari teknologi yang ada sekarang seperti In Vitro Fertilisation (IVF). ini mungkin perlu berjumpa dengan pakar untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut. Perlu diingat juga, pada usia 40 tahun banyak risiko yang boleh dihadapi oleh beliau jika beliau mengandung dan semua perkara perlu dipertimbangkan.

Harap jawapan saya membantu.



Soalan 22 : Kencing Tidak Lawas

SOALAN:

salam dr Shima. saya eila saya nak tanya kenapa saya kerap kencing erk kencing jadi tak puas.

JAWAPAN:

waalaikum salam

simptom kerap kencing dan kencing tidak lawas berkemungkinan besar puan mengalami masalah jangkitan kuman pada saluran kencing.



antara simptom-simptom lain yang boleh dialami adalah
- sakit semasa membuang air kencing
- kerap kencing pada waktu malam
- muntah
-demam
- sakit pada bahagian bawah abdomen

jangkitan pada saluran kencing sangat kerap berlaku kepada golongan wanita kerana saluran kencing wanita sangat pendek dan dekat dengan kawasan anus. untuk wanita menopause, paras hormon eostrogen yang rendah menyebabkan kehilangan perlindungan flora-flora yang normal di bahagian tersebut.

untuk memastikan masalah ini berlaku, pesakit perlu ke klinik untuk pemeriksaan air kencing.

Jika doktor membuat diagnosis jangkitan air kencing, puan akan dirawat dengan antibiotik dan ubat untuk melawaskan kencing.

Antara yang boleh dilakukan adalah untuk mengurangkan masalah ini:
1- membuang air kencing selepas bersama pasangan
2- jaga kebersihan kawasan alat sulit semasa datang bulan
3- jangan tahan bila rasa hendak membuang air kencing
4- minum air banyak
5- boleh cuba jus cranberry
6- boleh cuba air barli

semoga masalah puan dapat diselesaikan



10 Sebab Ibu Perlu Menyusu Anak

Salam sejahtera untuk semua. Terima kasih kerana masih sudi membaca tulisan saya. Walaupun masih mencuba untuk menulis dengan baik, harapan saya agar setiap tulisan saya mendapat manfaat dan kebaikan untuk diguna pakai bersama. Saya sendiri akan cuba memperbaiki segala kekurangan dari semasa ke semasa.

Saya sangat bersemangat untuk membicarakan tentang penyusuan susu ibu. Kalau boleh saya mahu ibu-ibu di luar sana sedar tentang kebaikan susu ibu yang tiada tolok bandingnya dan cuba untuk memberi yang terbaik untuk anak mereka. Di kala kos sara hidup makin meningkat, susu-susu formula yang ada di pasaran turut terkena tempiasnya tapi susu ibu tetap sama tidak pernah berubah harga walaupun khasiatnya jauh lebih baik dari susu formula. Cuma ibu perlu sedikit kekuatan dalam merealisasikan matlamat penyusuan.

Kali ini saya nak kupas bersama anda kebaikan menyusu anak yang sepatutnya menjadi "push factor" untuk anda menyusukan anak terutama jika anda seorang yang sedang menanti kelahiran si kecil anda ataupun tengah menyusukan anak.

Semua sebab-sebab yang saya tulis adalah berdasarkan pengalaman saya menyusukan anak saya yang kini hampir mencecah 2 tahun.



10 Sebab Ibu Perlu Menyusu anak

1- HAK SEORANG ANAK


 "Push factor" yang pertama kenapa ibu perlu menyusu kerana sebagai seorang yang beragama Islam ia adalah untuk memenuhi salah satu hak seorang anak yang baru lahir ke dunia.

Satu firman Allah SWT dalam surah Al Baqarah ayat 233 yang membawa maksud " Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu..."

2- MENGERATKAN HUBUNGAN IBU & ANAK


Saya rasa setiap kali menyusu anak rasa anak itu dekat sangat kita. Dia sendiri akan rasa hangatnya kasih sayang kita bila kita peluk dia. Rasa selamat dalam pelukan ibunya. Setiap kali menyusu saya sentiasa ambil peluang cium dan membelai rambutnya sambil memberikan kata-kata positif untuknya.

Ibu-ibu patut ambil peluang yang sama supaya anak-anak akan sentiasa menghormati kita dan mendengar nasihat kita. Anak-anak yang diberikan kata-kata positif akan menbesar dengan jiwa yang positif.



3- KHASIAT SUSU IBU YANG TIADA TOLOK BANDINGNYA


Allah ciptakan susu ibu sebaik-baik ciptaanNya. Lengkap dengan nutrisi yang tidak mampu ditandingi oleh susu formula.

Kajian menunjukkan DHA dalam susu ibu sangat tinggi. DHA dalam susu ibu mempengaruhi perkembangan otak dan mata anak-anak dan memberi daya tumpuan belajar yang lebih baik.

Susu ibu boleh melindungi si manja dari sebarang masalah kesihatan seperti kolik, lelah, penyakit kulit, telinga, dan alahan.



4- SUSU IBU SANGAT MUDAH



Saya rasa memberi susu badan sendiri sangat mudah berbanding memberi susu formula berdasarkan dua pengalaman yang berbeza untuk anak sulung dan yang kedua.

Mudah dari segi penyediaannya. Jika anak mahu menyusu hanya perlu menyelak baju dan terus sedia untuk diberi kepada si kecil pada bila-bila masa. Tidak perlu risau susu sejuk atau panas kerana susu badan sentiasa berada pada suhu yang terbaik untuk anak kita.

Berbeza dengan susu formula. Ibu atau ayah kena bersihkan botol susu, kena ada air panas dan air suam, kena pastikan suhu sesuai sebelum diberikan kepada si kecil. Kalau waktu malam lagi terasa kesusahanbya sebab kena bangun dan bancuh susu. Kalau keluar berjalan memang lagi terasa kerana perlu membawa segala perkakas yang diperlukan.

Jadi ibu-ibu nak pilih yang mana yer?



5- SUSU PALING MURAH TAPI SANGAT BERKUALITI!



Kos sara hidup makin meningkat dan saya pasti tahun depan bila GST berkuatkuasa beban itu akan lagi terasa.

Kos untuk beli susu rasanya boleh dikurangkan jika ibu-ibu memilih untuk memberi susu sendiri. Para suami sepatutnya memberi galakkan untuk isteri mereka. Susu ibu tak perlukan sebarang kos cuma hanya berbekalkan sekeping hati yang cekal dan penuh dengan kasih sayang.

Susu paling murah dengan harga sebuah kasih sayang dan paling berkualiti untuk anak anda!!



6- SUSU IBU ANTIBIOTIK SEMULAJADI



salah satu kandungan susu ibu adalah antibodi yang tidak mampu dicipta oleh mana-mana syarikat susu formula. Susu yang paling kaya dengan antibodi adalah susu awal ibu iaitu kolustrum.

Antibodi yang dibekalkan oleh susu ibu dapat melindungi anak dari sebarang masalah kesihatan. Balqis sendiri hanya mula demam selepas usianya 1 tahun berbeza dengan abangnya. Dengan adanya antibodi dari ibu yang dihantar melalui susu ibu dengan harapan dapat melawan sebarang jangkitan yang boleh membahayakan kesihatannya.


7- MENYUSU BADAN MENJAGA KESIHATAN IBU



Siapa kata menyusu badan kebaikannya untuk anak sahaja. Menyusu badan turut memberi kebaikan kepada ibu. Pada awal-awal kelahiran bila anak menyusu, anda boleh rasa sedikit sakit di bahagian bawah perut kerana setiap kali anak menyusu, hormon oxytosin akn dirembes dan menolong proses pengecutan rahim.

Dengan menyusu, ibu -ibu boleh mengurangkan berat badan selepas bersalin supaya dapat mengekalkan berat badan asal sebelum mengandung! Menyusu badan juga dapat menjadi ubat perancang semulajadi untuk menjarakkan kehamilan terutama dalam masa 6 bulan pertama jika ibu menyusu anak sepenuhnya.

Yang paling penting dengan memberi susu, wanita dapat mengurangkan risiko kanser payudara yang menjadi salah satu punca utama kematian di Malaysia!

Hebatnya susu ibu! Dua dalam satu!



8- SUSU IBU MENGURANGKAN RISIKO SIDS



Semua ibu-ibu sedar kebelakangan ini banyak kes-kes kematian melibatkan anak-anak kecil disebabkan tersedak susu. dengan memberi susu ibu, risiko kematian yang disebabkan oleh "sudden infant death syndrome" boleh dikurangkan.

Anak yang menyusu ibu kurang berisiko mendapat reflux berbanding anak yang menyusu botol. gastroesophageal reflux telah dikaitkan menjadi salah satu punca yang menyebabkan kematian mengejut anak-anak kecil.

Dengan menyusu ibu, anak-anak ini boleh mengawal pernafasan dan menelan (swallowing). Anak-anak yang menyusu ibu akan menyusu lebih kerap berbanding anak yang menyusu formula. Ini akan memberi peluang kepada anak-anak ini berlatih mengawal otot pernafasan dan untuk menelan. sebarang senaman yang melibatkan otot mulut dan tekak  membantu membuka ruang pernafasan.


9- SUSU IBU TIDAK TERCEMAR



Susu ibu memang tiada risiko pencemaran kerana ia datang terus dari ibu berbanding dengan susu formula. Susu ibu bersih dan bebas bakteria. Susu ibu mengandungi sel darah putih hidup yang membunuh bakteria. Antibodi yang dihasilkan oleh susu ibu mampu menentang jangkitan penyakit biasa sehinggalah bayi boleh berupaya membentuk antibodinya sendiri.


10- PAHALA MUDAH BUAT IBU



Saya rasa sebagai seorang yang beragama Islam salah satu matlamat hidup saya untuk mengumpul pahala yang banyak sebelum berangkat ke dunia Sana.

Percayalah ibu-ibu salah satu cara yang paling mudah mendapatkan pahala adalah dengan menyusukan anak sendiri.

Diberitakan wanita yang memberi minum air susu kepada anaknya dari dirinya sendiri akan mendapat 1 pahala pada tiap-tiap titis susu yang diberikannya.

Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh 2 tahun maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

Jika wanita memberi susu dirinya pada anaknya yang menangis, Allah SWT akan memberi pahala 1 tahun solat dan berpuasa.




Subhanallah hebat sungguh ciptaan Allah buat wanita bergelar ibu. Kenapa anda mahu lagi memberi susu formula buat anak anda sedangkan anda sedar susu anda lebih hebat dari susu yang dicipta oleh manusia.

Semua sebab-sebab yang saya utarakan di atas sepatutnya menjadi push factor untuk ibu-ibu memberi susu badan sendiri untuk anak anda.

Semoga ia menjadi semangat untuk ibu-ibu yang masih berjuang memberikan yang terbaik!




Kalau ada apa apa persoalan tentang penyusuan susu ibu, saya sangat alu alukan untuk kita sama sama belajar. Saya sangat besar hati untuk membantu anda. 
Hubungi saya untuk dapatkan tips tips penyusuan susu ibu.
      

Soalan 21: Kulit Sopak

SOALAN:

salam shima, nak minta shima citer sikit macam mana nak rawat vitiligo/sopak. Anak saya umur setahun setengah.

JAWAPAN:

waalaikumsalam

sebelum saya terang tentang rawatan vitiligo, saya akan cuba beri beberapa info tentang masalah ini.

VITILIGO adalah depigmentasi sebahagian dari kulit. Ia terjadi apabila pigment pada kulit mati atau gagal berfungsi.


Punca masalah ini adalah

- kulit terdedah kepada bahan kimia
- autoimmune
- genetik
- tekanan oksidasi
- jangkitan virus

Kulit yang menghadapi masalah vitiligo akan kelihatan bertompok-tompok dengan warna yang berbeza dari kulit biasa. selalunya berlaku di bahagian muka, tangan dan pergelangan tangan. Vitiligo pada mulanya kecil tapi boleh membesar dan berubah bentuk.

Matlamat rawatan untuk masalah vitiligo adalah untuk membantu pemulihan kulit. Rawatan ini mengambil masa yang panjang antara 6-18 bulan. Rawatan yang diberi bergantung kepada luas kulit yang menghadapi vitiligo, kawasan mana dan sejauh mana ia telah merebak. Rawatan antara individu mungkin berbeza.

Antara rawatan yang diberi adalah krim sapu yang mempunyai kandungan steroid. krim steroid boleh membantu memulihkan pigmentasi kulit terutama jika disapu pada peringkat mula. doktor akan memberi krim steroid ringan kepada kanak-kanak dibawah umur 10 tahun dan lebih kuat untuk golongan dewasa. Anda perlu sapu krim tersebut sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum ia memberikan sebarang kesan. krim steroid adalah rawatan yang paling mudah dan selamat untuk merawat vitiligo.

Rawatan lain yang mungkin membantu adalah
1- phototherapy
2- skin grafting

Rawatan-rawatan ini memerlukan indikasi tertentu sebelum diberikan.

Semoga jawapan saya membantu puan yang bertanya.


Soalan 20: Ketumbuhan di Otak

SOALAN:

Assalam.. Doktor tolong terangkan saya apa makna ayat ni. 
"right cerebellopontine angle cystic lesion shows features suggestive of epidermoid cyst"
conclusion daripada result MRI saya.

tolong yer doktor.

JAWAPAN:

waalaikumsalam

saya cuma akan bagi gambaran tentang "right cerebellopontine angle" dan "epidermoid cyst" tapi saya pasti neurosurgical adalah orang yang paling layak memberi penerangan ini

Cerebelopontine angle adalah satu kawasan di bahagian belakang otak yang menghubungkan cerebellum dan pons. Ia mengandungi saraf pada muka (facial nerve), saraf telinga (vestibulocochlea nerve) dan bahagian pada cerebellum dan ventricle



Epidermoid cyst adalah satu ketumbuhan di otak yang berlaku disebabkan sel-sel yang tidak normal tertinggal semasa pembentukan saraf-saraf semasa perkembangan dalam rahim ibu lagi. Ini bermakna epidermoid cyst mungkin telah ada sewaktu lahir lagi tapi ia hanya membesar dan memberi simptom ketika pesakit berumur 20-40 tahun kerana ia mengambil masa untuk besar. Ia bukan kanser.

Rawatan selanjutnya saya rasa puan perlu berbincang dengan neurosurgical yang lebih arif tentang masalah ini.

saya doakan kesihatan yang terbaik untuk puan.



DENGGI; Adakah Saya Perlu Berhenti Menyusu?

Salam sejahtera semua. Semoga semua diberikan kesihatan yang terbaik untuk menjalankan tugas seharian.

Kali ini saya ingin kongsikan pengalaman dan dugaan paling berat sepanjang menyusukan Balqis. Menyusu si kecil tidak pernah sunyi dari cabaran sebab susu ibu adalah yang terbaik. Bukan anak saja dapat manfaat malah ibu diberi pahala yang cukup besar jika memberi susunya. Untuk dapat yang terbaik, Allah duga si ibu untuk tahu sekuat mana ibu, setabah mana ibu dalam usahanya memberi titisan-titisan emas itu.

DENGGI OH DENGGI


Semua sudah sedia maklum, wabak denggi pada tahun ini telah meningkat berkali ganda dari tahun lepas. Umpama ikan todak menyerang Singapura. Kes-kes kematian melibatkan denggi juga meningkat! Kerajaan terpaksa membuat pelbagai inisiatif untuk mengawal masalah ini hingga parlimen juga bersidang membincangkan masalah Denggi.

Saya berharap tiada siapa antara kita yang akan kena Denggi. Sakitnya Allah sahaja yang tahu. Berdasarkan pengalaman melaluinya sangat memeritkan tapi mungkin itu juga sebagai kafarah dosa-dosa saya.




Kalau diingat kembali, masa itu Balqis baru 5 bulan. Hari-hari terakhir untuk mencukupkan penyusuan eksklusif 6 bulan.  Kisah bermula bila ayah dan adik saya mula demam. Saya mula rasa tidak sihat. Sekejap panas sekejap baik. Masa tu saya masih bercuti tanpa gaji dan tinggal di rumah mak. Suami pula bekerja di Johor. Mujur mak saya tidak demam. Dia yang membawa kami ke klinik. Bermula dengan adik terpaksa dimasukkan ke hospital dan diikuti dengan ayah. Mak terpaksa berulang alik.

Walaupun sakit, saya kuatkan diri untuk menjaga anak-anak. Allahuakbar, sakit demam denggi memang tak boleh nak digambarkan dengan kata-kata. Badan tak bermaya, selera makan kurang, sendi-sendi rasa nak pecah masa tu. Saya hanya banyak berbaring bersama anak-anak di dalam bilik. Suami saya hanya pulang selepas 4 hari saya demam kerana ada kerja yang perlu dihabiskan. Bila suami ada, barulah saya boleh berehat sedikit kerana dia boleh menjaga anak-anak.

Pagi 26/5/13, saya ke hospital untuk kali ke empat untuk pemantauan denggi. Sebelum itu di rumah, saya mula rasa pelik bila tiba-tiba saja bila hendak menggosok gigi, gusi saya berdarah tanpa henti, tangan saya dipenuhi bintil-bintik merah. Saya mula tidak sedap hati tapi cuba untuk tidak memikirkan yang bukan-bukan. Saya cuba melihat kembali kad pemantauan denggi saya, darah saya tidak begitu teruk, darah beku (platelet) masih atas seratus pada hari sebelumnya.

Kadang-kadang walaupun ada ilmu perubatan, bila diri sendiri jatuh sakit, tidak boleh hendak befikir dengan baik. Sebenarnya apa yang saya alami itu adalah tanda-tanda bahaya demam denggi!

Bila darah diperiksa semula pagi itu, rupanya platelet saya sudah menjunam ke 79. Dengan adanya tanda-tanda bahaya denggi,  dengan tekanan darah yang rendah pada masa itu, terus saja saya ditolak ke zon merah di wad kecemasan. Doktor mahu saya dirawat di wad untuk pemantauan lebih rapi.





Allahuakbar! Masa itu saya cuma teringatkan anak-anak saya saja. Banyak perkara yang bermain di kepala. Teringat kes kematian yang disebabkan oleh Denggi semasa bertugas di HUSM yang melibatkan wanita muda yang masih mempunyai anak-anak kecil. Saya begitu takut andaikata suami datang membawa balik jenazah saya. Air mata tak henti-henti menitis memohon Allah panjangkan usia saya untuk bertemu semula dengan anak-anak. Andaikata ajal menjemput, saya tinggalkan Balqis dengan stok-stok susu saya agar dia membesar dengan air susu ibunya sendiri.

Rawatan di dalam wad untuk kes denggi adalah dimasukkan air secara terus ke dalam badan melalui branula yang dipasang di tangan. Memang tiada rawatan khusus untuk demam denggi. Ketika ini lah saya rasa sedikit segar dan bila mengepam susu tiada masalah susu berkurang kerana badan cukup air.


BAHAYAKAH MENYUSU SEMASA DENGGI?


Saya mengambil kesempatan di dalam untuk mengepam susu saya setiap 4-6 jam. Masa itu, susu saya sentiasa penuh. Rezeki Balqis sentiasa murah. Ada yang menegur "tak bahaya ka bagi susu bila kena Denggi?". Jawapan saya mudah bila kita faham bagaimana Denggi merebak.





Denggi adalah masalah yang disebabkan oleh nyamuk Aedes. Bila nyamuk menggigit tubuh manusia ia akan mengeluarkan virus dengue. Virus denggi akan memberi mesej kepada sistem pertahanan badan kita untuk mengeluarkan antibodi untuk melawan jangkitan ini. Denggi tidak berjangkit antara manusia jadi menyusukan Balqis bukan sesuatu yang membahayakannya malah akan memberi manfaat kepada anak tersebut. Ini kerana antibodi yang dihasilkan dapat diberi kepada anak melalui susu ibu. Alangkah bertuahnya Balqis ketika itu.



BILA IBU TIDAK BOLEH MENYUSUKAN ANAK


Ada beberapa keadaan yang tidak membenarkan ibu menyusukan si anak. Alasan ini adalah berdasarkan status kesihatan kedua-duanya. Garis panduan ini telah dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada tahun 2009.

Antara masalah ibu yang tidak membolehkan menyusu anaknya sama sekali adalah ibu yang mengidap HIV positif. Ini adalah satu cara untuk mengurangkan penyebaran virus tersebut kepada bayi melalui susu ibu itu.


 Ada juga keadaan di mana ibu mempunyai masalah kesihatan tetapi perlu mengelak memberi susu ibu sementara waktu. Antaranya jika ibu menghadapi jangkitan Herpes Virus Simplex 1 yang lebih dikenali sebagai cacar air/chickenpox, ataupun jika ibu mempunyai masalah  kesihatan yang memnyebabkan dia tidak mampu untuk memegang anaknya. Ibu-ibu yang sendang mengambil ubat seperti ubat sawan, ubat penenang untuk masalah psychiatri, ataupun ubat-ubat kimoterapi adalah dinasihatkan untuk berhenti sementara dari menyusukan si kecil.




Keadaan bayi yang tidak membenarkannya menerima susu ibu atau susu formula adalah bayi yang didiagnos mengidap "classic galactosaemia" keadaan di mana anak ini memerlukan susu yang tidak mengandungi galaktos, ataupun bayi yang menghidapi penyakit metabolic seperti "maple syrup urine" atau "phenylkonuria".

Ada juga bayi yang memerlukan tambahan susu selain dari susu ibu untuk sementara waktu contohnya bayi yang lahir tidak cukup berat (< 1500gm), bayi yang lahir kurang dari 32 minggu atau bayi yang berisiko mengalami masalah kurang gula dalam darah (hypoglycaemia).

Jadi selain dari masalah-masalah yang saya ceritakan di atas tiada sebab untuk tidak menyusu si kecil anda.

 Semoga ibu-ibu di luar sana sentiasa berusaha walau dalam keadaan apa sekalipun. Sesungguh susu ibu adalah yang terbaik! Penawar buat si kecil =) Semoga pengalaman ini menjadi inspirasi buat ibu-ibu yang masih menyusu. 



ADA APA DENGAN ANTIBIOTIK?

Apa yang saya bakal kongsikan adalah pengalaman saya sebagai Pegawai Perubatan. Saya mahu semua yang membaca mengambil sedikit ilmu yang penting dari kisah ini.

Pagi ini saya dikunjungi oleh seorang pesakit wanita yang datang mengadu demam, batuk dan selsema yang baru bermula kelmarin. Setelah membuat pemeriksaan, suhu badannya tidak tinggi dan paru-parunya tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda bahaya.  Beliau mengalami jangkitan virus pada ruang  atas system pernafasannya dan saya memberikan ubat untuk mengurangkan symptom-simptom yang beliau alami. Setelah beliau keluar ke farmasi, tiba-tiba telefon bilik saya berdering.

Pegawai Farmasi memberitahu pesakit tersebut tidak mahu berganjak selagi beliau tidak mendapat antibiotic walaupun sudah diterangkan dengan jelas sebab antibiotic tidak perlu dalam kes beliau. Saya meminta pesakit datang semula ke bilik saya untuk saya memberi sedikit penerangan. Pesakit datang semula dan saya memberi sebab yang kukuh berpandukan ilmu perubatan yang saya pelajari. Pesakit memberitahu VIRUS itu memerlukan antibiotic jika tidak symptom-simptom itu akan menganggunya untuk mengambil peperiksaan pada keesokkan hari.

Pesakit sangat berkehendakan antibiotic. Beliau memberikan alasan, setiap kali ke klinik, antibiotic adalah satu ubat yang akan diberikan oleh doctor. Malah beliau pernah ke hospital dan doctor juga memberikan antibiotic untuk merawat masalah yang beliau hadapi.

Saya mahu semua tahu tentang antibiotic sebelum bertindak arif dengan memintanya sebagai satu keperluan bila datang ke klinik. Banyak kesan jangka masa panjang yang pesakit perlu tahu tentang antibiotic. Antibiotik bukan ubat magik yang perlu diberi oleh doktor untuk menghilangkan demam batuk selsema.




ANTIBIOTIK dan VIRUS


Antibiotik adalah perkataan dalam bahasa Latin yang membawa maksud berlawanan hidupan. Antibiotik dicipta untuk memberikan kesan toksik kepada organisma yang yang menjangkiti tubuh tanpa memberi sebarang kesan buruk kepada tubuh itu sendiri. Ia dijumpai kali pertama oleh saintis perancis Alexander Fleming pada tahun 1928 dan Penicillin merupakan antibiotik pertama yang dijumpai. Sehingga kini berpuluh-puluh antibiotik digunakan secara meluas di seluruh dunia.

Antibiotik dicipta untuk melawan jangkitan BAKTERIA dan ia tidak memberi sebarang kesan jika masalah itu disebabkan oleh jangkitan VIRUS. 80% kes demam batuk selsema adalah disebabkan oleh virus. Symptom-symptom yang disebabkan oleh virus biasanya akan hilang dengan sendiri tanpa penggunaan antibiotic dan selalunya mengambil masa 7 hingga 14 hari.

Virus adalah organisma yang hidup dan membiak di dalam badan manusia. Bila virus menyerang tubuh manusia, system pertahanan badan kita akan memberi maklum balas dengan mengeluarkan antibody bagi melawannya. Antibiotik tidak akan memberi apa-apa kesan jika diambil. Apa yang perlu dilakukan adalah mengambil ubat untuk mengurangkan symptom, berehat dan mengambil air secukupnya.

Bagaimana doctor membuat justifikasi pesakit mengalami jangkitan virus bergantung kepada informasi yang diberi oleh pesakit, pemeriksaan fizikal pesakit dan juga pemeriksaan darah jika dibuat. Saya pasti setiap doctor yang merawat pesakit menggunakan ilmu perubatan yang dipelajarinya sebaik mungkin.


10 PERKARA TENTANG ANTIBIOTIK YANG ANDA PERLU TAHU


1- Antibiotik memerlukan preskripsi dari doctor kerana ubat ini perlu diberi mengikut keperluan pesakit.


2- Antibiotik perlu diambil untuk tempoh yang disarankan sehingga habis walaupun pesakit sudah sembuh. Ini adalah kerana bakteria mempunyai keupayaan menjadi "kebal" (resistant) jika tidak dihapuskan sepenuhnya dengan antibiotic yang diberi. walaupun pesakit semakin sembuh, ia tidak bermakna jangkitan bakteria sudah terhapus. Pesakit perlu mengambil dos antibiotic dalam tempoh yang diberi untuk menghapuskan sepenuhnya bakteria tersebut. Jika resistant berlaku, ia akan menyebabkan antibiotic yang sama tidak akan dapat berfungsi lagi dan memerlukan antibiotic yang lebih kuat untuk merawat kes yang ringan.


2- Kesan resistant antibiotic ini boleh menyebabkan kitaran yang tidak putus hingga memberi kesan buruk kepada pesakit dan juga pihak kerajaan. Jika setiap pesakit memerlukan ubat antibiotic yang kuat disebabkan terdapatnya resistant, kosnya sangat mahal akan menyebabkan perbelanjaan di hospital meningkat. Bayangkan jika tiada lagi antibiotic yang kuat untuk jangkitan yang bakteria yang ringan, hanya dengan luka yang sedikit boleh menyebabkan kematian! menakutkan bukan? Kita akan kembali ke zaman Perang Dunia Kedua semula.


3- Cara mengambil antibiotic yang betul adalah:
    ambil ubat 1/2 jam sebelum mengambil makanan atau 1 jam selepas makan
    mengambil mengikut kekerapan yang diarahkan.
    ini kerana tindakan antibiotic terhad kepada tempoh tertentu sahaja.


4- Antibiotik boleh menyebabkan alahan kepada sesetengah individu. Alahan kepada antibiotic boleh menyebabkan kulit mendapat ruam yang gatal di seluruh badan hingga kepada keadaan yang paling teruk kulit menjadi seperti melecur, mata dan mulut menjadi bengkak ataupun sesak nafas.


5- Antara kesan sampingan lain yang mungkin pesakit boleh alami adalah gangguan pada system penghadaman seperti loya, muntah, cirit birit, pening dan ada antibiotic yang boleh menganggu system buah pinggang, menyebabkan pekak, kerosakan hati. Ini boleh terjadi sekiranya antibiotic yang digunakan tidak mendapat konsultasi dari doctor dan penggunaannya melebihi dos yang disarankan. Perlu diingat, kesan sampingan ini adalah tidak sama antara individu. Sesetengah orang sahaja yang mungkin mendapat kesan sampingan ini.


6- Untuk pengetahuan semua, antibiotic tidak membunuh virus, ia hanya berkesan untuk jangkitan yang disebabkan oleh bakteria. Antibiotik bertindak ke atas organisma hidup dengan menghentikan pembahagian dan pertumbuhan sel bakteria. Virus adalah bukan benda hidup. Ia tidak boleh hidup sendiri. Ia cuma satu partikel yang mempunyai bahan genetic dan diselaputi kot protein. Virus menggunakan manusia dan haiwan sebagai perumah dan membiak di dalamnya. Jangkitan virus menyebabkan manusia mengeluarkan antibody untuk  melawannya. Ubat hanya perlu untuk mengurangkan symptom sahaja.


7- Antibiotik tidak boleh diberikan kepada individu lain walaupun pesakit tersebut mengalami masalah kesihatan yang lebih kurang sama. Ia boleh memperlahankan rawatan dan membenarkan bakteria membiak di dalam badan.


8- Penggunaan antibiotic selalu diberikan antibiotic barisan pertama terlebih dahulu. Antibiotik yang kuat disimpan sebagai senjata akhir melawan bakteria yang paling kuat. Seperti yang telah diterangkan bakteria mudah menjadi kebal, sekiranya diberi senjata terakhir melawan bakteria biasa, bila diperlukan melawan bakteria kuat, senjata terakhir itu tidak lagi berkesan.



9- Jangan simpan baki antibiotic lama untuk merawat symptom yang sama sekiranya berlaku di kemudian hari. pesakit boleh buang antibiotic yang lebih.


10- Amalkan kebersihan diri dengan mencuci tangan untuk mengelakkan penyebaran jangkitan bakteria dan virus.



Sebagai pegawai perubatan, saya rasa antibiotik bukan ubat magik yang sentiasa perlu diberi kepada pesakit setiap kali datang mendapatkan rawatan. Setiap penyakit memerlukan pemeriksaan dan justifikasi dari doctor yang merawat sama ada perlu atau tidak antibiotic diberikan. Antibiotik bukan ubat yang boleh diminta oleh pesakit.

Kadang kala masalah dari masyarakat yang tidak tahu langsung kesan jangka masa panjang pemberian dan penggunaan antibiotic secara meluas memberi tekanan kepada staff kesihatan. Ada saja aduan yang diberikan jika tidak ikut kehendak pesakit. Ada kala membuatkan saya pening untuk membuat keputusan dalam memberikan rawatan terbaik buat pesakit saya.


Ini satu perkongsian yang saya harap dapat dikongsi bersama semua yang membaca.

Soalan 19: Masalah Sakit Kepala @ Migrain

SOALAN:

Saya ada seorang rakan wanita, umur lewat 20-an, belum berkahwin, mengalami migrain 3-4 kali dalam setahun. Bermula dari tahun lepas. Dalam serangan migrain terbaru, dia hanya mengambil panadol dan tidur untuk mengurangkan kesakitan. Setiap kali serangan, jika panadol tidak diambil, migrain boleh berterusan sepanjang hari.

Soalannya: 
1- Perlu tak berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut? 
2- Bolehkah berjumpa doktor ketika bukan waktu migrain? 
3- Adakah migrain ada kaitan dengan penyakit gastrik?

JAWAPAN:

Terima kasih atas soalan tentang penyakit migrain.



Untuk pengetahuan semua, sakit kepala adalah masalah yang sering kali menyebabkan pesakit datang ke klinik tapi bukan semua sakit kepala adalah migrain.

Diagnosis pesakit migrain dibuat melalui sejarah sakit kepala, pemeriksaan dan kriteria yang dikeluarkan oleh International Headache Society (IHS). Untuk membuat diagnosis pesakit menghadapi masalah migrain ada beberapa kriteria yang perlu diketahui.

Antara ciri-ciri sakit kepala yang disebabkan oleh migrain adalah:

- Sakit kepala yang berulang
- Yang mengambil masa 4-72jam jika tidak dirawat
- Hanya melibatkan sebelah bahagian kepala sahaja
- Sakit yang berdenyut
- Selalunya ada simptom-simptom lain seperti loya, muntah, tidak boleh lihat cahaya atau tidak boleh dengar bising
- Kadang-kadang sesetengah pesakit mendapat aura yang melibatkan penglihatan

Punca masalah migrain kemungkinan besar adalah disebabkan oleh persekitaran dan faktor genetik. Perubahan hormon juga memainkan peranan yang tersendiri yang menyebabkan 2 dar 3 pesakit migrain adalah wanita.

Migrain dipercayai disebabkan masalah salur darah pada bahagian otak tetapi masalah sebenar tidak diketahui.

Pada pendapat saya, jika pesakit menghadapi sakit kepala yang kerap eloklah berjumpa dengan doktor untuk berbincang masalah ini. Jika kriteria sakit kepala tersebut tidak memenuhi kriteria migrain, mungkin penyiasatan lanjut perlu dilakukan. Mungkin pesakit memerlukan penyiasatan seperti pemeriksaan darah atau radiologi bergantung kepada doktor yang membuat pemeriksaan.

Bagi saya tiada masalah jika pesakit datang pada waktu yang tidak ada sakit untuk berbincang masalah beliau. Jika beliau datang pada waktu sakit, mungkin rawatan boleh diberikan untuk mengurangkan sakit tersebut.

Migrain dan gastrik adalah masalah yang berbeza. Migrain adalah melibatkan salur darah di otak (neurovascular) manakala gastrik adalah masalah yang melibatkan sistem penghadaman kita. Gastrik atau gastritis adalah keadaan di mana bahagian perut mengalami keradangan. Ia boleh disebabkan pelbagai perkara seperti merokok, pengambilan ubat tahan sakit, stress, pembedahan major, kebakaran, atau jangkitan kuman.

Beberapa tips untuk mengurangkan masalah sakit kepala:
1- Pesakit harus tahu faktor-faktor yang boleh mencetuskankan sakit kepala/ migrain contohnya stress, makanan yang mengandungi MSG, pengambilan ubat perancang
2- Pesakit boleh membuat senaman secara regular. Senaman mengurangkan tekanan.
3- Cuba kurangkan tahap tekanan/ stress
4- Cuba untuk tetapkan rutin harian. Dapatkan tidur yang cukup dan diet yang seimbang
5- Berhenti merokok dan kurangkan pengambilan kafein
6- Kurangkan kesan hormon estrogen terutama jika wanita mengambil pil perancang atau hormon replacement therapy

Beberapa makanan dan minuman yang boleh mencetuskan migrain:
- Keju
- Alcohol
- Pemanis tiruan
- Kafein
- Jeruk
- Coklat
- Beberapa sayur seperti avocados, bawang, kacang
- Kismis
- Peanut butter

menurut satu sumber, pengambilan vitamin B complex, calcium dan magnesium boleh membantu mengurangkan masalah ini.

Harap jawapan saya membantu saudari memberi maklumat kepada kawan yang mengalami masalah sakit kepala.

Semoga masalahnya dapat diatasi


Kenapa Susu Ibu Sikit?

Assalamualaikum semua. Semoga dalam lindungan Allah sentiasa.

Siapa cakap menyusu itu senang? Pada mulanya saya sendiri rasa penyusuan susu ibu adalah semulajadi tetapi jangkaan saya itu tidak tepat apabila mengaku kalah dengan keadaan semasa melahirkan anak kali pertama. Saya belajar semula tentang masalah yang saya hadapi. Ternyata penyusuan susu ibu tidak mudah perlu ada niat dan ilmu di dada sebelum sampai waktunya.

Permasalahan yang sering di alami oleh ibu-ibu adalah merasakan susu mereka tidak cukup untuk keperluan si kecil. Rasa anak lelaki minum susu lebih banyak dari anak perempuan. Rasa si kecil menangis tidak cukup susu. Rasa si kecil kerap menyusu sebab susu tidak cukup. Rasa amaun susu yang dipam tidak banyak disebabkan susu kurang. Sebab-sebab inilah yang menjadi punca ibu-ibu berhenti untuk menyusu atau menambah susu formula.




SUSU IBU KURANG?


Masalah ini sering dirasakan oleh ibu-ibu ketika awal-awal kelahiran si kecil. Rasa si kecil kerap minum dan menangis menyebabkan si ibu membuat jangkaan disebabkan susu. Satu lagi masa bila si ibu sudah mula bekerja. Bila dipam jumlah susu lebih kurang berbanding biasa.

Saya yang sedang bercuti ketika menyusukan Balqis turut sama mengalami masalah tersebut. Tiba-tiba sahaja, jumlah susu yang dipam tidak seperti biasa. Tekanan mula dirasa. Mencari sebab yang boleh diperbetulkan untuk mengatasi masalah yang terjadi.

Sebenarnya jumlah susu yang dipam, kekerapan anak menyusu, susu nampak cair bukanlah satu indikasi yang susu ibu berkurang. Ibu-ibu perlu tahu tanda-tanda anak sudah mendapat susu yang cukup untuknya. Antara perkara-perkara yang boleh diperhatikan adalah
pengeluaran air kencing dan najis anak - susu masuk mesti keluar melalui najis dan air kencing
       
          Air kencing - jumlah lampin yang ditukar lebih dari 6 dalam masa 24jam, air kencing yang cair
          Najis - bayi buang air besar 3-8 kali dalam 24jam

tanda-tanda lain: otot yang cergas, sentiasa berjaga-jaga, kulit yang sihat, penambahan berat badan yang konsisten (purata kenaikan berat 150gm seminggu)

Antara sebab yang boleh menganggu pengeluaran susu adalah
1- kurang memberi susu kepada anak
2- Memberi susu secara berjadual
3- menyusu dalam tempoh yang singkat
4- cara menghisap yang salah
4- Susu tidak keluar sepenuhnya
5- Lambat memulakan penyusuan
6- Pengambilan air yang kurang

Kesan psychology ibu juga boleh menganggu pengeluaran susu. Ibu yang tidak berkeyakinan, penat, risau, susah untuk memberi perhatian kepada anak menyebabkan ibu berada dalam keadaan tertekan.

Mungkin ibu-ibu perlu tahu serba sedikit bagaimana pengeluaran susu berlaku. Jika ini difahami, lagi senang penyusuan berlaku. Itu adalah pendapat saya.

BAGAIMANA PENGHASILAN SUSU IBU


Dalam menjayakan penyusuan susu ibu, ada 2 elemen yang penting iaitu payudara hasilkan susu dan bayi berjaya mengeluarkan susu melalui penghisapan yang efektif.

Ada 2 hormone penting yang mengawalselia pengeluaran susu dari payudara. Hormon tersebut adalah prolactin dan oxytoxin.

Prolaktin adalah hormone yang meransang penghasilan susu manakala oxytosin adalah hormone yang menyebabkan otot sekeliling payudara mengecut untuk mengeluarkan hormone. Kedua-dua hormone ini dikawal oleh otak.




Ibu juga perlu tahu dalam susu ibu ada satu agen yang boleh mengurangkan pengeluaran susu. Jumlah susu yang dikeluarkan oleh payudara bergantung kepada berapa banyak agen ini dikeluarkan dari payudara. Jika susu tidak dikeluarkan, dan payudara masih penuh, agen ini akan mengurangkan pengeluaran susu. Jika susu banyak dikeluarkan, paras agen ini akan kurang dan pengeluaran susu akan bertambah.

Untuk mengurangkan agen ini dari berkumpul yang boleh menyebabkan pengeluaran susu berkurang, ibu perlu:
- pastikan anak menyusu dengan betul
- menggalakan penyusuan yang kerap
- benarkan anak menyusu selama mana yang dia suka
- biarkan anak selesai menyusu sebelah payudara dahulu sebelum memberi payudara yang sebelah lagi
- jika bayi tidak menyusu, perah payudara yang penuh

Jika ibu faham keadaan ini, pasti masalah kurang susu boleh diatasi.


MAKANAN TAMBAH SUSU

Ini adalah sebahagian usaha untuk memberi khasiat kepada susu badan kita dan menambah pengeluarannya.


Antara yang saya cuba:

1- Kurma: ia boleh dimakan begitu sahaja atau dikisar bersama susu.

2- Longan kering: saya rebus longan kering bersama kurma dan gula batu untuk mendapatkan air rebusan yang enak

3- kacang soya: boleh diminum begitu sahaja

4- susu: saya suka minum susu bersama chocolate dan dijadikan milkshake

5- oren: boleh dimakan begitu sahaja atau dijadikan jus



MILK BOOSTER SAYA


Semasa mengalami masalah stok susu berkurang, selain dari menjaga pemakanan saya, saya cuba mengambil produk tambahan untuk memastikan perkara ini boleh diatasi. Ini adalah satu inisiatif saya. Mungkin saya terlepas pandang, pemakanan yang tidak cukup menjadi punca stok susu menyusut. Makanan tambahan ini juga memastikan saya terus bertenaga dalam menjalankan aktiviti seharian.

Saya tertarik untuk memberi sedikit maklumat tentang alfalfa yang menjadi rutin harian saya sebagai ibu yang menyusu.


Alfalfa adalah tumbuhan yang kaya dengan pelbagai nutrisi dan telah digunakan oleh manusia sejak lebih 2500 tahun. Ia telah dikenalpasti sebagai makanan yang paling kaya dengan pelbagai nutrisi dan zat galian. Ia kaya dengan protein, asid amino, klorofil, serat, 15 zat galian, 10 vitamin, 8 enzim dan fitokimia.

Untuk ibu menyusu badan seperti saya, ia adalah penggalak susu, melegakan keletihan dan boleh memperbaiki masalah saluran penghadaman. Ia juga membantu mengurangkan masalah alahan.

Menurut kajian, 10 biji alfalfa yang disarankan menyediakan nutrisi yang sama dengan segelas susu!

Sebenarnya walau apa sekalipun makanan atau milk booster yang ibu-ibu amalkan hanya akan berkesan sekiranya ibu-ibu kerap merangsang payudara mengeluarkan susu. Jika hanya mengambil berat bab pemakanan tapi payudara masih penuh, agen yang saya ceritakan di atas akan berkumpul dan memberi mesej kepada otak yang susu tidak perlu dihasilkan. Maka pengeluaran susu akan menyusut.

Jadi ibu-ibu jika berminat untuk mendapatkan milk booster yang sama seperti saya boleh hubungi saya. Insya Allah saya harap dapat membantu ibu-ibu dalam perjuangan memberikan susu terbaik buat si kecil anda!











Soalan 18: Diabetes Dan Indeks Glisemik

SOALAN:

salam.. doktor nak tanya, customer saya ada ambil vivix, esp dan lain-lain vitamin c dan e.
bacaan diabetes dia biasanya 9, tetapi meningkat kepada 13.

adakah vivix atau esp boleh menaikan paras gula?sy dah tanya apa yg dia makan, dia berpantang atau tidak, tapi dia tak memberi jawapan yg jelas,

mungkin kah faktor itu meningkatkan bsp? selain dari faktor pemakanan dan genetik?
mohon pencerahan.

sekarang dia dah takut nak mkn vivix dan esp. tapi sy minta dia stop sementara esp kerana esp bacaan gukosemik dia 39,. sesuai tak?

JAWAPAN:

Waalaikumsalam.Sebelum saya menjawab soalan ini saya ingin menerangkan secara ringkas tentang masalah diabetes atau lebih sinonim dikenali dengan kencing manis.

Diabetes adalah masalah yang berkait dengan hormon insulin. Terdapat beberapa jenis diabetes seperti DM type 1, DM type 2 ataupu gestational DM yang terjadi kepada wanita yang mengandung.

Kebanyakan pesakit yang selalu ditemui di klinik adalah mereka yang mendapat DM type 2. Secara ringkas pesakit perlu tahu, sedikit info tentang masalah mereka. DM type 2 berlaku kerana hormon insulin yang sedia ada dalam badan mereka kurang efektif berbanding dengan orang lain. DM type 2 memerlukan rawatan seumur hidup bergantung kepada tahap kawalan gula yang dilakukan di klinik.

Sebelum rawatan diberi, doktor akan melihat kepada ujian darah bukan sahaja paras gula dalam darah tetapi juga ujian darah yang dikenali sebagai HbA1c iaitu purata gula untuk 3 bulan yang lalu. Jika paras HbA1c ini lebih daripada 6.5%, bermakna diabetes pesakit tidak berada dalam kawalan yang baik.



Bacaan gula pada glucometer yang baik untuk pesakit DM adalah
Sebelum makan 4-6mmol/L
Selepas makan < 8mmol/L

Saya tidak mahu berat sebelah dalam memberikan komen terhadap sebarang produk yang ada di pasaran untuk membantu mengawal gula dalam darah. Setiap produk tidak sama tindakbalas terhadap individu. Saya selalu nasihatkan kepada pesakit saya, walau apa sekalipun produk yang pesakit ambil, jangan sesekali lupa mengambil ubat yang diberi oleh doktor di klinik. Seperti yang selalu diwar warkan, makanan tambahan hanya membantu mengawal paras gula tetapi bukan untuk merawat. Saya tidak ada hak untuk mengatakan produk itu tidak elok untuk pesakit Diabetes sedangkan ada pesakit yang mengambil produk tersebut tidak mempunyai sebarang masalah.

Saya juga tidak akan melihat kepada hanya satu bacaan glucometer kerana bacaan gula pada glucometer berubah-ubah mengikut pemakanan harian pesakit. Sebagai pegawai perubatan saya lebih banyak menggunakan bacaan HbA1c dan ujian darah dari vena untuk membuat penilaian tahap diabetes pesakit saya.

Jika HbA1c pesakit >8% bermakna kawalan gula pesakit sangat teruk barulah saya akan memberitahu kemungkinan besar boleh disebabkan oleh makanan tambahan yang pesakit ambil.

Selain dari itu faktor lain yang boleh menyumbang kepada paras gula yang tidak terkawal adalah:
1. Tidak mengawal pemakanan dan mengambil makanan berkarbohidrat lebih daripada keperluan seperti nasi, mee, roti dan lain-lain.
2. Tidak aktif.
3. Dos ubat diabetes yang tidak mencukupi.
4. Jangkitan atau sakit seperti demam panas atau demam selsema.
5. Stres.
6. Perubahan aras hormon dalam badan

Salah satu cara untuk mengawal paras gula dalam darah adalah pemilihan makanan yang mengandungi Indeks Glisemik (GI) yang rendah
• GI adalah aturan makanan mengikut kesan kenaikan gula dalam darah
• GI yang rendah : makanan yang diserap dengan perlahan dalam darah
• GI yang tinggi : makanan yang cepat diserap dalam darah
• GI yang rendah dalam makanan dapat membantu menyerap makanan berkarbohidrat dengan perlahan dan mengeluarkan gula dalam darah dengan perlahan. Seterusnya, dapat mengawal kenaikan gula dalam darah

Kebaikan GI yang rendah kepada penghidap diabetes :
i. Mengurangkan risiko penyakit lain seperti kegagalan buah pinggang dan penyakit jantung
ii. Membantu mengawal berat badan
iii. Membantu mengawal selera makan kerana anda akan rasa kenyang yang berpanjangan
iv. Membantu membaiki aras kolestrol baik (HDL)

Saya harap jawapan saya ini membantu puan memberikan maklumat kepada customer puan yang menghidap kencing manis.





Soalan 17: Hepatitis

SOALAN:

Sebenarnya ibu mertua sya.
Disahkan hep A dan B, Berumur 76 thn. Sekarang ni on ubat tidak pasti tp dr sini ckp vitamin utk hati. Skrg ni kulit dia kuning dr ckp jaundice. kami bg minum air kelapa kuningnya ada kurang sikit. cuma kami ragu2 klu bg mnm air kelapa takut efikasi ubat tu tidak brkesan.

JAWAPAN:

Hepatitis adalah masalah radang pada hati. Ia adakala tidak memberi sebarang symptom dan adakala boleh menyebabkan jaundis (kuning), kurang selera makan dan letih.



Hepatitis boleh disebabkan oleh jangkitan virus Hep A,B, C, pengambilan bahan tosik seperti alcohol atau autoimmune. Dalam kes di atas, hepatitis yang dialami pesakit adalah disebabkan oleh Hepatitis A dan B.

Pada pendapat saya, pengambilan air kelapa adalah salah satu usaha yang boleh dilakukan oleh keluarga untuk membantu pesakit. Sejauh mana keberkesanannya untuk membantu masih belum dapat dipastikan. Tiada kajian yang dilakukan mengenainya. Mungkin pengambilan air kelapa ini boleh diambil pada masa yang berlainan dari masa pengambilan ubat.

Tetapi saya berharap pengambilan ubat dari hospital sentiasa diteruskan dan pesakit harus mengikuti temujanji yang ada di hospital.

Komplikasi dari hepatitis boleh menyebabkan hati menjadi parut dan menyebabkan fibrosis dan boleh menyebabkan kanser pada hati.

Semoga usaha keluarga puan dapat membantu meringankan masalah ibu mertua puan



 
Copyright © Dr Shima Mat Saad | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in