TExt

Assalamualaikum W.B.T
Untuk semua pembaca di blog Dr Shima,

Semoga mendapat ilmu yang bermanfaat dari tulisan di blog ini. Teruskan menimba ilmu.


Kelas KUMON dan Kebaikannya

Lepas peperiksaan pertengahan tahun darjah satu, saya dapat mengesan hadif sangat lemah dalam matapelajaran matematik. Setelah meneliti dan bertanya teman teman lain tentang perkara yang dapat membantu Hadif, saya membuat keputusan untuk menghantar Hadif ke kelas KUMON.

Kaedah pembelajaran Kumon lahir dari kasih seorang ayah kepada anaknya. Toru Kumon seorang guru matematik di Jepun telah mencipta lembaran kerja matematik untuk mengembangkan kemahiran pengiraan anaknya.

Sebelum mula kelas KUMON,

πŸ“anda perlu hubungi pusat KUMON yang berdekatan untuk membuat temujanji
πŸ“pada hari temujanji, bawa anak untuk membuat ujian diagnostik untuk mengetahui tahap kemahiran awal anak. Ujian ini adalah PERCUMA
πŸ“bayar yuran pendaftaran dan yuran bulanan
    Yuran pendaftaran rm30
      Yuran bulanan  rm160 ( 4tahun hingga 12 tahun) 
                                Rm 170 ( 13 tahun hingga 17 tahun) 

Berdasarkan ujian diagnostik, Hadif perlu mula dari asas nombor. Di KUMON, semuanya ditekankan dalam bahasa inggeris. Lepas mendaftar dan membayar yuran, Hadif menerima bag cenderahati KUMON. Hadif sangat gembira dan bersemangat untuk memulakan kelas KUMON.

Kaedah pembelajaran KUMON memberi fokus kepada pendidikan individu, kemahiran belajar sendiri dan kepakaran dalam ilmu pengetahuan. Dengan erti kata lain, murid yang belajar di KUMON akan bergantung kepada tahap mereka sendiri dan tidak ada sebarang tekanan. Hanya perlu buat lembaran kerja di rumah setiap hari yang akan dibekalkan oleh cikgu di kelas. Lembaran kerja tersebut hanya mengambil masa 5 hingga 10 minit sehari untuk disiapkan. Ini adalah untuk mendisiplinkan murid dalam membuat kerja sekolah. Cikgu di kelas untuk memantau dan membantu murid membuat lembaran kerja. Selalunya kelas mengambil masa 45 minit hingga sejam.

Kelas KUMON di Sungai Petani

Hari Isnin, Khamis dan Jumaat 9 pagi hingga 10.30 pg 
                                                      2 petang hingga 8 malam 
Hari selasa 2 petang hingga 8 malam

Saya pilih untuk hantar Hadif pada selasa dan khamis petang. Alhamdulillah sejak Ramadan tempohari, Hadif berjaya buat kerja rumah yang dibekalkan oleh cikgu dan konsisten membuatnya di rumah.

Kalau ada yang berminat nak hantar anak ke kelas KUMON, ada 2 subjek yang ditawarkan iaitu matematik dan bahasa inggeris.

Di Sungai Petani, boleh hubungi

                            Michelle Lim Cheng Phaik 
                            Pusat Perkembangan Minda Lagenda 
                            No 227, Tingkat 1, Jalan Legenda 8, 
                            Legenda Heights, 08000 Sg Petani
                            Telefon 0164800296

Maklumat lanjut tentang KUMON boleh layari www.kumon.com.my



Selepas 2 bulan ikut kelas KUMON dan dengan konsisten buat kerja rumah yang diberikan kepada Hadif, saya dapati

πŸ‘‰ Hadif sangat mudah untuk diurus dengan kata lain mudah untuk disuruh untuk membuat kerja rumahnya

πŸ‘‰ Hadif boleh mendisplinkan dirinya bukan sahaja untuk membuat kerja rumah KUMON malah untuk subjek lain

πŸ‘‰ Bermula dengan kemahiran asas iaitu mengenal angka dalam bahasa Inggeris, saya boleh nampak kemahiran matematiknya berubah dengan lebih baik


Mungkin mula mula anak akan terasa terbeban dan tertekan dengan latihan yang diberikan tapi latihan tersebut tidak mengambil masa yang lama. Percayalah, latihan tersebut bukan sahaja membantu untuk memantapkan kemahiran mengira tapi ia juga membantu mendisiplinkan anak juga.


Yang penting anak seronok nak belajar bukan untuk beri tekanan pada mereka. 
Hadif sangat enjoy kelas KUMON yang diikutinya.




Kisah Inspirasi Buat Ibu Tunggal

Saya pernah berkongsi kisah ini dalam personal FB saya tentang pertemuan yang Allah aturkan dengan seorang wanita yang datang buat saringan HIV untuk berkahwin. Wanita itu membuat saringan untuk berkahwin kali kedua selepas 9 tahun bercerai. Beliau mempunyai 4 orang anak yang dibesarkan tanpa seorang suami di sisi.

Saya selalu mendengar kata kata masyarakat yang melabel anak anak yang mempunyai latar belakang broken family tak akan berjaya dalam hidup. Wanita ini berjaya menidakkan kata kata tersebut. Beliau berjaya mendidik anak anak hingga berjaya dalam pelajaran.

Anak yang sulung bakal doktor grad di united kingdom. Anak kedua belajar jurusan  kejuruteraan di Korea Selatan. Anak ketiga kini sedang menyambung pelajaran di Perancis dan yang bongsu masih menuntut di MRSM.

Hebat sungguh wanita ni mendidik anak anak sendiri tanpa seorang suami. Dia nekad besarkan anak dahulu sebelum fikir untuk berkahwin lagi. Anak anak pula bukan calang calang orang. Semuanya bakal menjadi golongan professional.

Siapa kita untuk berkata anak anak dari keluarga bercerai akan jadi anak anak terbiar, anak anak yang gagal. Kalau seorang ibu atau bapa  pandai mendidik anak, elok lah anak tersebut. Tak kiralah bagaimana latar belakang ibu atau bapa sebelum itu. Tak kiralah ibu tersebut punya suami atau pun tidak. Anak anak yang punya keluarga lengkap pon belum tentu mampu berdiri setanding anak anak tadi! 

Paling penting jangan jadikan kekurangan itu sebagai satu kelemahan. Allah tu sentiasa ada.

Saya  sempat korek rahsia cara wanita ini didik anak anaknya hingga berjaya.



luang masa kat anak anak sebanyak mungkin

tekankan bab agama

solat sangat penting. Dengan solat, anak anak tahu baik buruk setiap perkara yang mereka lakukan. solat tiang agama.

✅ ajar anak perempuan tutup aurat dari kecil.

pastikan anak anak kawan dengan orang yang elok elok. Perlu kenal kawan anak anak.

✅ rajin peluk anak supaya anak anak sentiasa ingat kita.

ajar sentiasa anak jujur dengan kita.

✅kalau bagi anak kepada orang mengasuh, pastikan pengasuh tu org yang jaga solat dan jaga mulut

✅malam malam ajar baca surah lazim dan doa

✅rajin amal zikir fatimah

✅ajar anak anak tidor ikut sunnah nabi

✅ dia amal kalau mandi dgn anak kecik, air mandi kita bagi kena kat anak.

✅pi mana pun bawa anak anak sekali.

✅kalau anak anak belajar jauh, bekalkan kain batik mak untuk anak supaya anak ingat mak. itu petua orang tua katanya.

Jangan lihat dan sibuk bertanya kenapa dia bercerai. Banyak orang bila ada wanita bercerai, sibuk tanya kenapa, salahkan wanita tak pandai jaga suami. itu ujian buat dia. ujian hidup kita berbeza.

cuba lihat dari perspektif lain, lihat kejayaan wanita ini mendidik anak anaknya tanpa suami. 

semoga rahsia dari wanita hebat ini menjadi inspirasi buat kita semua. 

Allah sebaik baik penolong kita.
Doa ibu itu tiada hijab!  



Aquarium Tunku Abdul Rahman Pulau Pinang

Baru baru ini saya berkesempatan membawa anak anak ke salah satu tempat menarik di Pulau Pinang. Sebenarnya hajat untuk ke sini sudah dipasang lama tapi baru kali ini berkesempatan untuk melaksanakannya.

Aquarium Tunku Abdul Rahman terletak di Institut Penyelidikan Perikanan di Batu Maung Pulau Pinang. Sebenarnya akuarium ini telah ada sejak tahun 1968 dan beberapa kali diubahsuai. Maksudnya saya sendiri sebagai anak Pulau Pinang hanya baru kali ini berpeluang ke sini bersama anak anak.


Masa lawatan: 
Dibuka setiap hari kecuali Rabu
10 pg hingga 5 petang
Bayaran masuk
dewasa rm5
kanak kanak 7-12 tahun rm2
masuk percuma untuk kanak kanak bawah 7 tahun, orang kurang upaya dan warga emas

Aquarium ini tak lah sehebat Aquaria KLCC tapi cukup untuk memperkenalkan hidupan laut untuk anak anak dan memberi kesedaran tentang hidupan laut.

Kali ini saya teruja melihat kuda laut. ada beberapa species kuda laut yang dipelihara dalam akuarium.

Saya dan keluarga berehat sebentar di dalam mini auditorium yang mempunyai aquarium besar. Pelbagai hidupan ada dalam aquarium besar tersebut termasuklah penyu. Sungguh mengasyikan.

Bahagian luar bangunan, terdapat beberapa kolam ikan,  penyu dan kura kura. Di sini, anda boleh membeli makanan ikan yang ada dijual untuk diberi kepada ikan ikan yang ada. Anak anak saya sungguh seronok dengan aktiviti ini. Di bahagian luar ini juga, saya berpeluang melihat penyu dengan sangat dekat. Tak payah ke Terengganu nak tengok penyu. hihihi.

Secara keseluruhannya,  akuarium Tunku Abdul Rahman adalah tempat bajet untuk memperkenalkan anak anak dengan hidupan laut. walaupun tak sehebat Aquaria KLCC tapi ia tetap menyeronokan.


Jom layan gambar gambar hasil lawatan saya dan anak anak ke sini.















 
Copyright © Dr Shima Mat Saad | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in